tirsdag 8. desember 2009

Meg i veke 32. Åtte veker igjen.

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 30 uker gammelt. Kroppen vokser ikke like fort lenger, men hjernens vekst fortsetter i samme tempo. Når nye hjernefolder dannes, presses hodeskallen utover slik at hodestørrelsen øker. Antallet nervesammenkoblinger i hjernen øker enormt! Så bra. 

Håret på hodet blir tykkere, og nå er både tå- og fingernegler ferdig formet. Hmmm, bare ho ikkje begynner å klore meg opp inni der. Lanugohåret dekker stadig mindre deler av kroppen, og øyebryn og øyevipper blir stadig lengre. Eg liker barn med lange øyevipper, håper jenta mi får det. 

Nå har fosteret så dårlig plass i livmoren at det må trekke føttene opp og innta det vi kalles fosterstilling. Kjenner det. Og eg ser det. Magen er blitt større, og prolapsen er bare blitt verre fordi ho presser sånn på. Fosteret får stadig mer fett under huden slik at noe av rødfargen forsvinner og huden ikke lenger er så rynkete. Nå er fosteret i ferd med å få det litt lubne utseende som hos nyfødte. å, så koselig. 

TIL MOR

Hva forteller drømmene deg? Vis det er fine drømmer så vil eg at dei skal vere sanne, og dårlige mareritt håper eg ikkje seie meg noke som helst. 

Det er spennende med drømmer. De er viktige, og hjelper oss med å håndtere livet vårt. Husker du det du drømmer? Eg husker dei fleste drømmer, men når eg skal til å skrive dei ned så blir det bare feil. Det kan være en god hjelp å forsøke å gripe fatt i det med en gang du våkner. Kanskje bare ligge litt i sengen de første minuttene etter at du har våknet, og forsøke å hente drømmene tilbake. Det gjer eg heile tida. Vil ha dei gode drømmene tilbake, men det får ikkje eg. Og når eg har mareritt, så blir ikkje eg kvitt dei. Bruke tiden mens følelsen ennå er i kroppen. Er du spesielt interessert kan det være en idé å skrive en drømmedagbok. Men som sagt, så glemmer eg alt innen eg skal skrive det ned. Hvordan drømmene dine skal tydes er det bare du som vet. De kan være viktige budskap for deg. Vær derfor litt nysgjerrig på dem. Ikke slipp de drømmene som du ikke forstår med det samme. Kanskje kan de bli nyttige, som din egen ubrukte kilde. Da ønsker vi oss en drømmetyder bok til jul for å sjå kva drømmene mine forteller meg. 

Menn drømmer selvfølgelig også – både om svangerskap og fødsel. Har du spurt eller snakket med partneren din om hans drømmeverden? Her har dere muligheter til å få ta del i hverandres følelsesliv på en spennende måte! Det er ikkje alltid mannfolk husker kva dei drømmer, så eg spør ikkje. 

Visste du at barnet også drømmer? Hehe, kult. Alt fra 24 uke kan det måles REM-bevegelser som er tegn på drømmesøvn. Tenk at det lille barnet ligger der inne i sin verden og drømmer. Om hva, tror du? Ja det kan vi bare drømme om! Men du kan være med på å gjøre drømmene gode. Sørg for at livet i din livmorhule kjennes trygt og godt. Tror ikkje ho får det tryggare enn inni magen min... 


Har du hatt noken rare eller morsome drømmer?
 

Blogglisten

3 kommentarer:

Kjersti sa...

Hei! :)
Jo, her går det heilt fint ;)
Takk, takk. Visste ikkje at du blogga du me, må ta å begynne å lese ej då :)

Erlinda sa...

OOooh, ikkje lenge igjen:D

Medusa sa...

tida går fort no, Linda.