tirsdag 29. desember 2009

Fem veker og to dager igjen....


OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 33 uker gammelt. Om du kunne plassere fingeren din i fosterets håndflate, ville den lille hånden lukket seg. Tåneglene når tåspissene.

Navlestrengen er rundt en halv meter lang og mellom en og to centimeter i diameter. Litt ekkelt å tenke på.. Trykket i den og konsistensen gjør at det sjelden blir knute på den, og skjer dette, løsner den som regel av seg selv. Det er bra, for man har hørt noken skumle historier der navlestrengen har klart å tvinne seg rundt halsen på babyen og kvelt ungen. Men eg tror eg kan vere på den sikre siden der. Fosteret bruker gjerne navlestrengen som leke og klemmer på den, men det klarer ikke å klemme så hardt at det skades.Hehe, eg kan bare sjå det for meg. 

Det er i de siste ukene av svangerskapet fosteret legger mest på seg, gjerne over 200 gram i uken! Er det mykje? vel, eg har fem veke igjen av svangerskapet, og barnet skal legge på seg minst en kilo til. Så det kan nok stemme. 

TIL MOR

Et lyttende familiemedlem.

Det lille barnet er allerede sterkt tilstede med sine velutviklede sanser. Gjennom hørselen oppdages den nye verden som hun snart skal møte. Dette er kunnskap som mennesker i alle kulturer tar på alvor. Da er det viktig å lese bøker, høre masse på musikk. la slektninger snakke til ungen. Der har ungen min to flinke tanter.. Dei snakker til ho og koser og tøyser.

Men hvordan er det i vårt eget samfunn? Det er rørende å lese om kvinner som presser sine venner og familie til å ta frem det beste i seg, nettopp for at det nye barnet skal lære seg gode og anstendige handlinger. Sørger du for at dere fylles med gode opplevelser? tror det. Beskytter du deg selv og barnet ditt godt nok? eg vil no tro det. Det behøver ikke være vanskeligere enn å være kritisk til hva som gjør deg godt? Kanskje er dette tiden for eventyrlesing, gode filmer, sang og musikk. Barnet ditt trenger å føle seg elsket og velkommen! Selvfølgelig vet du best hvordan du skal få det til. Barnet mitt kan ikkje vere meir elsket eller velkommen enn det det allerede er.  

Disse siste ukene er viktige for deg. Dette er tiden da du skal fylles opp, lade batteriene og ikke bruke opp det du skulle ha av oppsparte krefter. Ok, det skal eg sørge for. Det er enda to uker igjen til svangerskapspermisjonen starter. Muligens det, men eg er sjukmeldt fram til svangerskapspermisjonen starter, så eg får kvile meg litt ekstra. Hvilepausene burde bli mange. Og du burde oppvartes som en prinsesse. Fortell partneren din at alt det han kan skjemme deg bort med, tilkommer barnet hans direkte! Tihi, det skal eg jammen meg det gjer. 

Men no er det da altså bare fem veker og to dager igjen av svangerskapet, og heldigvis er alt klart. Eg mangler bare dyne og pute til barnesenga. Men er det sånn at den gravide føler at magen ikkje er stor nok? For eg ser på mange andre bilder, vanligvis av folk som har termin etter meg, og det virker som om deira mage er større enn min mage. Men det ser sikkert fordi eg ser magen min ovanfra og ned, isteden for på sida som på bildene. 
No dei fem siste vekene skal eg vere flink med å ta bilde, for det har ikkje eg vore så særlig flink med fram til no.  

0 kommentarer: