mandag 21. desember 2009

Det kjem til et punkt der man nesten bare gir opp.

Eg er så lei.
Det teke nettene mine, skjønnhetssøvnen og tærer på humøret mitt.
Skjønner ikkje korleis familien min takler det.

Så no skal eg fortelle litt om bekkenløsning. En evigvarende plage (føles sånn ut iallefall) i svangerskapet.

Bekkenløsning er noke herk!
Når du føder utvides bekkenet ditt. Derfor myknes leddbånd og leddforbindelsene i bekkenet mens du er gravid. Utover i graviditeten blir leddbåndene stadig mer elastiske, og for noen fører dette til store plager. Det beste du kan gjøre er å roe ned!

Bekkenløsning kan komme når som helst i svangerskapet, men oppstår ofte fra ca tredje til fjerde måned. Alle gravide vil få mykere leddbånd og mykere leddforbindelser gjennom graviditeten slik at bekkenet blir mer fleksibelt, men når det blir symptomgivende kalles det fysiologisk bekkenløsning. Det er fremdeles uklart hvorfor bekkenløsning oppstår hos noen gravide mens andre slipper unna. Men kvinner som er blitt kunstig befruktet har 20 prosent større risiko for å utvikle bekkenløsning. Generelt rammes mellom 35 og 45 prosent av alle gravide.

Symptomer
Noen får såpass store plager at de har problemer med å fungere på jobb, i hjemmet og i andre situasjoner hvor man er fysisk aktiv. De mest fremtredene smertene ved bekkenløsning er smerter i ett eller flere av bekkenets ledd, ubehag i lyskeregionen, isjiaslignende smerter, eller funksjonsnedsettelse i beina. Andre måter å kjenne igjen bekkenløsning på kan være:

- smerter når en går eller står
- vansker med å reise seg fra sittende stilling
- vondt for å gå i trapper
- vanskelig for å klare daglige arbeidsoppgaver
- en følelse av at bekkenet beveger seg eller er ustabilt


Symptomene varier både fra person til person og fra dag til dag. Det er mange typer bevegelser som kan provosere smertene. Både raske bevegelser, for eksempel løping og aerobic, og store bevegelser, som lange skritt og gå i trapper fører ofte til forverret smerte. Det er lett å forstå at slike fysiske anstrengelser ofte fører til ubehag, og de er relativt lett å holde seg unna. Men også ”enklere” aktiviteter kan gjøre symptomene mer fremtredende. Hvis du går, sitter eller står for lenge kan det også føre til at smertene kommer. Bare det å snu seg i senga kan faktisk provosere smerter.

Det er selvfølgelig umulig å ikke gjøre en eneste ting som kan føre til smerte, men noen aktiviteter bør du absolutt overlate til andre! Eksempler på dette er generelt husarbeid, støvsuging, løfting og bæring.


I natt var det faktisk så gale at eg ikkje fekk sove. 
Eg kan med handa på hjerte sei at det er noke av det værste eg har vore med på. 
Man har problemer med å gå, med å stå, og man må bytte på å ligge og sitte bare for at man ikkje skal få vondt. 
Men eg kan jo trøste meg med at no er det bare seks veke igjen... 

Å herregud, bare SEKS VEKE igjen folkens!!!!!!! 
Og magen blir bare større. Vekta blir bare tyngre. 
Bare håper eg ikkje får meir strekkmerker, bekkenløsningen kan bli verre tenker eg. 

Men det er dager som dette eg er glad eg er heime med mamma. Ho passer på meg. 


  

Blogglisten

0 kommentarer: