søndag 20. desember 2009

Inn i min munn skal ikke..........

Inn i min munn skal ikkje desse produktene komme inn.

- Coca Cola har eg no sagt ikkje får lov å entre min munn så lenge er eg gravid. Det eg også fant ut er at gravide kan ikkje drikke meir enn en liter Cola, pr dag. Koffein øker vist sjansen for spontanabort.

- Rått kjøtt. DVS at eg ikkje kan ete FENALÅR no i romjula. Og det er litt teit, for eg elsker fenalår, og spiser det når eg har sjansen. Men tydeligvis så kan rått kjøtt inneholde bakterier og parasitter som kan skade barnet.
- Valnøtter får eg ikkje lov til å ete.. Det er vist gift for ungen seie pappa. Men valnøtter hører julen til. Det er jo derfor dei viser tre nøtter til askepott kvar jul. Fordi ho bruker valnøtter. Eller hasselnøtter.. Samma det vel, valnøtter hører julen til!

Disse matvarene bør du holde deg unna

forbidden food.
-Upasteurisert melk--> helt greit det.
-Ost av upasteurisert melk--> spiser ikkje så mykje ost at det betyr noke uannsett.
-Myke og halvmyke oster (dvs. brie, camembert, gorgonzola etc.)--> eter ikje det uannsett.
-Rått kjøtt (det vil si speket kjøtt, gravet kjøtt, tartar)--> eg skal gjer et unntak denne julen. Men neste jul derimot.
-Hvalkjøtt--> ehm, nei. stakkars hval.
-Selkjøtt fra Vestisen--> stakkars sel.
-Blåkveite over 3 kilo--> eter ikje blåkveite under 3 kilo engong.
-Ferskvannsfisk av typen: all gjedder, abbor over 25 centimeter, ørret over én kilo, røye over én kilo--> jaha?
-Fiskelever--> bare tanken får meg til å grøsse.
-Krabbeinnmat fra skallet--> hehe, eter bare klørne eg uannsett.
-Skjell: fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i oskjell--> dei selger no ikkje skjell på denne tida uannsett.
-Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (gravide bør unngå sushi med tunfiskfilet)--> alle desse typene er for dyre for meg å kjøpe inn og spise, så da holde vi oss langt unna det.
-Rakefisk--> æsj.
-Måseegg--> ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆSJ!!!!!! ken som eter det???

Men når eg ser på denne listen så ska det no egentlig vere enkelt å holde meg unna desse matvarene. Er bare spekematen og nøttene eg vil ha.




Blogglisten

6 kommentarer:

Siv ilist sa...

Dæven, ekkje bare bare å vere gravid nei :P

Medusa sa...

nei er ikkje det..
glad det er lenge til neste gang..

Medusa sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Karen Marie sa...

ikke lett å være gravid nei.. bra å være forsiktig da, håper alt går bra med dere begge! også kan du jo spise dobbelt så mye annen julemat denne gangen da :)

Karoline sa...

Åh herregud. Jeg kan ikke bli gravid før jeg avvenner meg Cola hvertfall!
Men hva faen. måseegg!??! ÆÆÆÆSSSJ. Er det serr noen som spiser det?

Medusa sa...

Eg har ikkje peiling, men er vist det sida det står på lista eg fant på nette.
Men stakkars måser...