onsdag 16. desember 2009

Lillian i veke 33


OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 31 uker gammelt. Ettersom det er mindre plass i livmoren, vil ikke fosteret kunne bevege seg like fritt som tidligere og bevegelsene blir mindre. mindre bevegelser, jaggu... Aldri kjent ho bevege seg så mykje før. Pupillene begynner å reagere på lys. Kanskje kjenner du rytmiske bevegelser – det er kanskje fosteret som hikker! Eg kan ikkje spise masse salt, for da begynner ho å hikke. 
 
Ingen vet hva fostre tenker eller drømmer om, men nå har fosteret REM (Rapid Eye Movement) søvn, som vanligvis indikerer en drømmefase. Ho drømmer om å komme ut i det fri.. 

TIL MOR

Tenk at du bærer på fremtiden! Ikkje skrem meg her no. Framtiden er en lang tid.. Men sånn eg gleder meg. 
 
Å se en gravid kvinne rører de aller fleste av oss, nesten uansett alder. Det er nærmest noe magisk eller hellig med magen. Vi tiltrekkes av den på hver vår måte. Legger merke til det når alle skal røre den. Den gjør noe med oss. Kanskje er det håpet og mulighetene. Eller appellerer den rett og slett bare til de gode følelsene i oss? Kjenner du at du bærer på fremtiden?

Mange merker nå at ordet fødsel som har vært fjernt og egentlig ikke angått dem, ja til og med forsøkt skjøvet unna, nå stadig kan dukke opp. Det kan skje til alle døgnets tider. Også når du ligger der midt på natten og ikke får sove. Da kommer det! Kjem ellers og. Særlig når eg stresser med å tenke på kva eg skal ha med til sjukehuset, som eg må fikse en omvisningstid til først. 

For noen er dette tiden da nattesøvnen endres. Ingen stilling er særlig "god" over lengre tid. Eg brukte bare å sove i en stilling, no er ikkje den god lengre. Men eg kan ikkje sove i andre stillinger, for da får eg bare krampe i beinet. 
 Barnet beveger seg og trykker på blæren. Når du endelig har sovnet etter 3 toalettbesøk, og 4 snuoperasjoner vekkes du av partnerens snorking. Slipper heldigvis partnerens snorking no. Men toalettbesøk og snuoperasjonene er verre enn snorkingen. Og du bærer på fremtiden! Ja, - men ikke alltid like lett å huske på kl. 03.30. Det er imidlertid en fin anledning til å venne seg til et annet søvnmønster. De lange sammenhengende timene erstattes av kortere perioder. En god forberedelse til tiden etter at barnet ditt er født. Her kjem dinna sov når ungen sover opplegget. Men men, eg orker ikkje å stresse med det no. Tar det heller når barnet kjem.. 
Ekje mange veker igjen no.. 7 veker igjen !
 

1 kommentarer:

Hild Frøya sa...

SV: Tusen takk for gode ord. Det betyr mye.