tirsdag 1. desember 2009

Bare ni veker igjen no..

Ja, no får dere vite litt om barnets utvikling for veke 31. Og eg kjem til å skrive mine kommentarer i blått idag.. 


OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 29 uker gammelt. Det øver seg iherdig på å svelge og tisser en halv liter hver dag. Tisser inni meg ja. Men en halv liter? Syns det hørtes litt vel mykje ut for en liten baby. Det høres gjerne ikke så appetittlig ut, men husk at fostervannet fornyer seg hver tredje time. Kvar tredje timer? Det er nesten like ofte som eg går på do. Kan det ha en sammenheng?? Etter som fosteret svelger, fylles også tarmen opp med barnets første avføring, mekonium, også kalt barnebek. Noen fostre har sin første avføring før de blir født, men de fleste venter til noen timer etter fødselen. Eg håper jaggu det at ho venter til etter fødselen... 

Øynene reagerer på lys, og vil gjerne reagere dersom sterkt lys skinner gjennom den stadig tynnere livmorveggen. Jamen no i desse mørke vintertidene så er det ikkje så masse sol at det betyr noke. Noen ganger strekker fostre seg mot lyskildene og kan følge en lyskilde med øynene. Lurer på kva so ser inni meg dersom ho har øynene opne. 

Lungene og fordøyelsessystemet er nesten modne, men lungene vil fungere best om fosteret forblir i livmoren en stund til. Jamen det skal ho få lov til. :)

TIL MOR

Du trenger også omsorg! JA DET GJER EG!!!!!

Men – hvor og hvordan sørger du for å få omsorg? Godt spørsmål. og svaret er......... Noen ganger tror både kvinner og menn at andre skal kunne forstå hvordan de har det uten at de selv har sagt noe om det. De forventer at andre intuitivt skal skjønne hva de har behov for. (Alle kan vel kjenne seg igjen her…) Ikkje eg, men eg føler at eg egentlig får no omsorg. Har gode mennesker rundt meg som bryr seg om meg og helsen min. 

Å forstå hva gravide kvinner trenger kan være enda vanskeligere, nettopp fordi det kan veksle så fort. Hehe, her har dei bare omformulert det slik at det står på fint istedenfor: Å forstå kva gravide kvinner treger kan vere enda vanskeligare, nettopp fordi dei har så mykje humørsvingninger at folk ikkje vil komme i nærheten av den gravide. Det kan også være vanskelig fordi mange av oss mangler kunnskap om hva det vil si å bære frem et barn. Det blir derfor ekstra viktig at du selv sørger for at partneren din, den nærmeste familie, arbeidskameratene, ja, alle i dine omgivelser får beskjed om hva du ønsker deg eller hva du trenger. Det er no heller eg som hører på familien, arbeidskameratene og barnefaren. Det er dei som seier stopp til meg. På den måten kan de få gitt både deg og barnet ditt god omsorg. Tvil aldri på at de mer enn gjerne vil gi dere det!

Begynner du for alvor å kjenne smerter eller ubehag fra rygg og bekkenregion, kan ekstra hjelp og støtte være det som avgjør hvordan hverdagen din blir. Eg kjenner iallefall smerter og ubehag ifra rygg og bekkenregionen, men det kan jo også ha en sammenheng med prolapsen. Som du kanskje vet, påvirker svangerskapets hormoner leddbåndene i kroppen slik at de blir mer føyelige. Bekkenet blir med dette mer fleksibelt. Eller det kan vere fordi bekkenet blir meir løsare. Så da gjelder det å høre ganske godt på kroppen min, og bare slappe av når eg kan. 

Dette er en normal prosess, nødvendig og positiv for deg. Det kalles derfor ‘fysiologisk bekkenløsning’. Nå som du er blitt tyngre vil leddbåndene, som allerede er mer elastiske, tåle denne påkjenningen dårligere. Dette kan gi noen smerter eller ubehag. Eg er så vant med smerter og ubehag at det kan no ikkje vere så gale som alle seie.. Eller?????

Ja, no er det bare ni veker igjen av svanerskapet. Så det er ikkje så lenge til. Men steik så eg gleder meg til babyen kjem. Ikkje bare fordi eg får tilbake min "normale" kroppsfigur, eller at eg håper på at ryggen blir bedre når babyen er komt ut, men rett og slett fordi eg har noke som eg skal passe på for resten av livet, et liv eg har vore med på å lage. 
(Dæven, kjenner hormonene kicker inn litt her, ett litt følelsesfylt emne.) 
Men plutselig på et blunk så har du noken som er avhengig av deg. 
Blir veldig rart... 




Blogglisten

0 kommentarer: