tirsdag 17. november 2009

Veke 29...




29 uker
Fra 29 uker og 0 dager til 29 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1350 g
CRL: 25,5 cm
Full lengde: 35 cm


OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 27 uker gammelt. Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere. Eg har en sang som babyen hører på så ofte som mulig. En av favoritt sangene mine med den artisten som har den aller mest nydeligaste stemmen, nemlig JOSH GROBAN! Og sangen heite LULLABY. Den er nydelig. Håper det er en sang som barnet roer seg ned med når ho kjem ut.


Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen. Barnets hode har nå omtrent riktig størrelse i forhold til kroppen. Det var no koselig å høre. Hadde en rar drøm en dag der eg drømte at eg kunne kjenne hode til babyen, og den var større enn kroppen. Nesten sånn alien aktig kropp. Ganske rart... 

TIL MOR

La kroppen bestemme! Eg kan ikkje akkurat gjer noke anna. Med tanke på prolapsen og graviditeten så er det visse begrensninger på kva eg kan gjer. Eg har jo fått tilrettelagt arbeidsdagen min slik at eg ikkje skal belaste ryggen min for mykje. 

Det er flott om du føler deg sterk og levende. Vel det gjer eg ikkje. Har du dager hvor den følelsen ikke engang streifer deg, så bruk dem til å la kroppen fortelle deg hva den trenger. Du kan få spennende beskjeder tilbake! Å? Som ka da?

Kanskje vil barnet ditt også ha et ord med i laget. Det kan i hvert fall føles slik for mange som til stadighet får nattesøvnen forstyrret og kanskje ikke får sove igjen. Eg syns no eg sover ganske godt om nettene. Einaste miuset er å måtte gå på do nesten kvar time. Juniorsjefen er våken. Det er natt! Du er trøtt! Men hvem bryr seg om det? (I alle fall ikke partneren, for han sover. Ja det gjer han, og han sover ganske så tungt, så det er lite ha legger merke til. ) Heller ikke det ellers så deilige lille barnet. Hun har kanskje ventet lenge på at mor skulle våkne. Det lille trollet er kjempeglad, og deler gjerne gleden sin! Jamen det er koselig å høre. Eg blir alltid glad når eg kjenner spark eller bevegelse fra ho.. Da veit eg at ho er frisk og rask og veldig aktiv inni der. 

Har du mulighet til å sove litt lengre denne morgenen, eller vet at det er fleksibilitet rundt deg, skaper nødvendigvis ikke disse situasjonene bare stress. Er ikkje alltid eg får sove lenge om morgonen, men eg prøvr å legge meg tidlig slik at eg får den nattesøvnen eg trenger. Ekje bare bare å begynne på jobb halv åtte om morgonen. De kan til og med føles gode hvis du har vært så travel i løpet av dagen at det ble liten tid til kontakt med barnet. Korte arbeidsdager fører til at eg kjenner barnet godt etter jobb når eg er heime og slapper av. 


Kanskje gikk du til sengs med en vag liten uro: "Når kjente jeg egentlig spark sist?" Eg kjenner alltid et spark fra ho. Helst rett før eg skal legge meg eller før eg skal spise. Sikkert et lite hint om at ho ikkje vil legge seg, eller at no er ho svolten. 
Blir du periodevis veldig sliten, sover dårlig og har plager som tar på humøret og energien, er det kanskje på tide å se etter alternative løsninger? sliten blir no alle etter en arbeidsdag. Sover dårlig gjør eg iallefall ikkje. Ikkje i forhold til å vere gravid iallefall, men her er det ryggen som plager meg. Finnes ikkje noke alternative løsninger på korleis eg kan løse ryggproblemet, ivertfall ikkje før barnet er født. Ingen kiropraktor eller fysioterapaut vil vere borti meg så lenge eg er gravid i tilfelle de kan skade ungen. Eg går no til en fysioterapaut som er flink med gravide, men det er no helst bare for å styrke bekkenet  og musklaturen man bruker når man er gravid. Løser ikkje akkurat problemet med ryggen og prolapsen det da.
Dette bør ikke være tiden der du overanstrenger deg! Noen opplever at kroppen er klok og sier i fra. Ta signalene på alvor, og del dem med menneskene rundt deg.Vanligvis hører eg ikkje på kroppen min.. Tok no meg evigheter før eg kom meg til legen for å sjekke ryggen, eg la ikkje merke til at eg var gravid engong vis det ikkje var for en MR- undersøkelse (men her hadde eg heller ikkje noke symptomer på at eg var gravid engong). Og eg har mange andre "Lillian er treig med å fare til legen" historier. Og alle er like kjedelige.. 

No skal eg slappe av med en god film og tenke på babynavn..  


Blogglisten

0 kommentarer: