tirsdag 24. november 2009

Bare 10 veker igjen!!!!!





30 uker
Fra 30 uker og 0 dager til 30 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1600 g
CRL: 26,5 cm
Full lengde: 36 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Ungen min kjeme til å bli smart.. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv! Ser du, smart unge. 

Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Bare dei ikkje er der lenge etter at barnet er født så er eg fornøgd. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Og ho kjeme til å få mørkt hår, akkurat som mammaen sin. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde. Det er bra det. 

Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Ja, det er noke eg kjenner kvar dag. Og eg kan sverge på at ho blir sterkare og. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen. Det forklarer en god del koffor eg må på do heile tida, og koffor det kjennes ut som om at all vekta ligger nedentil. Det at ho sparker meg i mellomgolvet og ribbeina er helt ok, bare håper ho ikkje brekker noke ribbein. Det gjer vondt. 

TIL MOR

Å bygge rede. Bygge rede? Korleis skal eg få bygget et rede når eg ikkje har et rede å bygge på?

Bare 10 uker igjen! Veit, spennande. 
 Er du blant de som plutselig får tidsnød? JA!!! Så mye skulle vært gjort før babyen kommer. Ja, eg veit. Utålmodigheten i forhold til partneren kan bli stor. Får no håpe ikkje det. 
Kommer han til å bli ferdig med det han lovet før babyen kommer? Hehe, han har ingenting han skal bli ferdig med til babyen kjem. 
Eller lurer du på om han i det hele tatt forstår at det snart kommer et barn? Tja, tror han veit det. 
Plutselig må det ryddes i skap og skuffer, kjeller og loft. Tsss, det får mamma gjer. Ho finner sikkert masse fine babyting i ryddingen og. 
 Nyt energien, men husk at det kommer en dag i morgen også.

Har du begynt å kjenne smerter i bekkenet, kan en slik dag hvor alt skal gjøres straffe seg. Klarer du å porsjonere energien, vil du kanskje ha større glede av den. Kvinner som har opplevd bekkenløsning vet det. Ganske greit eg går til fysioterapeut eg da, som hjelper med med å styrke bekkenmusklane ved hjelp av sånne bekkenmuskel trening. 
Men eg kjenner ikkje så mykje til smerter i bekkenett, men det er det som er skummelt med prolapsen og, for dei ligger så tett innpå kvarandre at det er vanskelig å skille smertene.  

Men hva er egentlig bekkenløsning? Bekkenet holdes sammen av en sammenføyning midt foran, og to bak. I svangerskapet blir disse festene løsere. Dette skjer på grunn av hormonet relaxin.Relaxin= relax. Eg tok 'an ;) 
Bekkenøvelsen går ut på at du skal prøve å stoppe tissestrålen din når du er på du. Eller som legene i "pinlige sjukdommer" seier: prøv å stopp en fis. 
Begge gir samme resultat ;) Gjer man det no i ung alder, uten at man er gravid, har man mindre sannsynligheter for å få bekkenløsning når man blir gravid.  

Blogglisten

0 kommentarer: