onsdag 11. november 2009

Litt om Babyen denne veka....

28 uker
Fra 28 uker og 0 dager til 28 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1100 g
CRL: 24,5 cm
Full lengde: 33,5 cm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder her.

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 26 uker gammelt. Hjernebølgenes mønster ligner det nyfødtes.

Fosteret blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge. Lungene kan nå puste luft, men det er fremdeles best for fosteret å forbli i livmoren slik at det kan vokse seg større. For hver dag som går bedres prognosene for å få et sunt og friskt barn om for tidlig fødsel inntreffer. Fosterets kropp består av mellom to og tre prosent fett.

Sentralnervesystemet begynner også å bli så modent at fosteret klarer å regulere kroppstemperaturen og gjøre regelmessige pusteøvelser.

Hos gutter begynner testiklene å synke ned i pungen.

TIL MOR

Sjumåneders-seremonier! Er det virkelig sju måneder allerede??? Dæven.. No vart eg litt stressa her... 

Ja, det grunn til å feire nå, for barnet ditt kan klare seg utenfor sin trygge hule.Jamen det er en god nyhet. Følte meg trygg no..  La det fylle deg med en god følelse av trygghet! Var jo det eg sa jo, at eg følte meg trygg. I enkelte kulturer andre steder i verden, feires svangerskapets sjuende måned med spesielle seremonier for å feire det nye livet som vokser frem.  Å, som ka da?

I et rituale som brukes av Quichefolket i Guatemala, beskriver moren omgivelsene høyt for sitt ufødte barn. Du kan jo for eksempel også gå fra rom til rom og fortelle barnet om hjemmet der dere skal bo, eller beskrive de menneskene som skal bo der sammen med dere. Litt vanskelig det når eg ikkje veit kor eg skal bo, og kven eg skal bo med... Jaja, får vel bare fortsette å snakke til ho som en vanlig person eg da ;)

Kanskje vil du si barnet ditt noe helt annet. Dette kan være en flott inspirasjon for dere begge to. Vi vet at barnets hjerterytme øker når du snakker til det! Gjør også partneren din oppmerksom på alle mulighetene han har. Kanskje vil han feire dere begge to?

Tross feiring, kan halsbrann og sure oppstøt bli ganske merkbare rundt denne tiden. Nei, off, får eg virkelig sånt?? Slitsomt... Håper eg ikkje legger så mykje merke til det....

Lukkemuskelen som sitter der spiserøret går ned i magesekken svekkes i svangerskapet. På den måte kan magesyre fra magen komme opp i spiserøret. Halsbrann er et svært beskrivende ord, for det føles som om det "brenner" i halsen. Eg har no ikkje kjent noke ennå, så eg får håpe eg unngår det... Vil ikkje at det skal brenne i halsen min.. Sikkert ingenting eg kan gjer for å unngå det heller.... 

Gode råd kan være å spise langsomt og tygge maten grundig. Jamen det skal eg prøve...Spis små måltider, ikke legg deg flatt ned etter et måltid eller bøy deg fremover fra midjen. Hmmmmmm, skal prøve... Eg gjer jo det til vanlig, men skal prøve å unngå det. Prøv å finn ut av hva slags mat som gir deg ubehag. Et glass melk kan hjelpe. Masse melk kan eg drikke... Det finnes også reseptfrie midler mot magesyre som gravide kan bruke. Har du merket at årene på bena dine blir mer fremtredende? ehm, nei.... 

Får du åreknuter så vit at dette kan være arvelig, men også fordi av at hormonene i svangerskapet mykner klaffene i åreveggen.Hmmm, må ringe mamma og høre om det er arvelig.. Får no håpe det ikkje er farlig iallefall...Prøv å ikke stå for lang tid av gangen. Klarer du å ligge med bena høyere enn magen, er det til god hjelp. Da vil blodet lettere strømme tilbake til hjertet. Jamen det skal vi klare vettu... 

Så no er det bare noken få veker igjen til terminen.. Steik så fort tida går.. Om  litt under ein måned flytter eg heim igjen til måløy og om ca to og en halv måneder så kjeme babyen... 
Og eg har ingenting klart jo.... Har no ønsket meg babyseng, babyvogn og stellebord til julegåve da.. Skal vere litt uegositisk av meg iår tenkte eg... Men det betyr ikkje at eg vil ha gaver eg og.. Bare fordi eg skal ha en baby, så betyr ikkje det at alt eg får er babyen sitt, nei nei, det er to forskjellige ting.. Ønsker eg meg ting ti babyen, så er det en ting, og ønsker eg meg en ting til meg sjøl, så er det til meg... 

Så kom ihåg det når du kjøper julklapp åt mej....  

0 kommentarer: