onsdag 27. januar 2010

Veke 39! Ei veke igjen!!!

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av uken 37 uker gammelt. Det er omtrent like langt rundt hodet som det er rundt magen nå. Livmoren tar opp stadig større plass i kroppen din og andre organer må fremdeles vike. Magesekken og blæren kan føles små fordi livmoren presser mot dem. Ja, det legger eg merke til sida eg går på do veldig ofte om nettene, og eg blir ganske fort mett. Spiser ganske lite, men ganske ofte. 

Lanugohåret er nesten helt borte, men det kan finnes rester på armer og skuldre ved fødselen. De faller snart av. Fosteret beveger seg så mye det kan, og det kan se rart ut når magen din hopper opp og ned når fosteret hikker. Det er veldig morsomt. Eg ler kvar gong eg ser på magen beveger seg. Det ser ganske morsomt ut. 

Hos guttene er som regel testiklene på plass i pungen, men er de ikke det, er det ikke noe stort problem. Det vil rette seg av seg selv innen kort tid. Men så er det ei jente eg har i magen da, so vi snakker ikkje noke om gutter her. 

Hormonnivået til mor har innvirkning på fosteret også, og både nyfødte gutter og jenter kan ha hovne bryster og kjønnsorganer. Noen ganger kommer det også såkalt heksemelk ut av brystene. jaja, det er vel normalt tenker eg. 

TIL MOR

Gave fra morkaken.

Dette flotte organet, morkaken, sørger ikke bare for næring til barnet ditt. Den gir henne også en liten avskjedspresang i form av livsviktige antistoffer nå de siste månedene. Å så koselig. Det er ganske bra.

Antistoffer er stoffer som bekjemper sykdommer. De sykdommene du selv har hatt, som for eksempel vannkopper, meslinger og influensa, er du immun mot fordi du har produsert antistoffer mot dem. Antistoffene som du har produsert går over fra ditt blod til morkaken, og overføres på den måten til barnet ditt. Men likevel kjem barnet til å få alle barnesjukdommene. Det kjem til å bli en utfordring når den tid kjem. Barnet klør overalt, får ikkje sove, feber og klager. Gleder meg allerede.

Noen av stoffene kan også komme direkte over i fostervannet, og drikkes av barnet. Alt er til beste for barnet. Denne beskyttelsen er god, men ikke perfekt, og den vil vare i omtrent 6 mnd. Morkaken har også et ord med i laget når tiden for fødsel fastsettes. Som du ser, henger alt fint sammen. Da ønsker eg at morkaken seier at fødselen kan begynne så fort som mulig. Det er bare to dager igjen til den 29, og eg har litt lyst at barnet kjem ut den dagen. Men det er to dager igjen. Alt kan skje på to dager.

Jeg håper du stoler på kroppen din! Husk at den ikke vil svikte deg. Forskning viser at det beste og minst risikofylte for deg er å komme i fødsel på naturlig vis. La derfor kroppen din bruke den tiden den trenger. Du har ventet i 9 måneder. Pøv å belage deg på at det kan gå enda en uke, eller tre. Eg nekter å vente tre veker. Men noken dager overtid går ganske greit.

Hvordan vil du samle krefter til den store dagen? Det kan være fornuftig å gjøre bevisste valg. Det er mange som har erfart at de timene de sløvet foran en dårlig nattkino, heller burde vært brukt til å sove. Høres det kjedelig ut? Riene starter ofte på natten. Hvilken natt vet ingen. Har du sovet dårlig en natt, kan det være lurt å ta en liten hvil i løpet av neste dag. Du har ingen garanti forhvordan neste natt vil bli. Akkurat slik, "uten kontroll", blir livet med et lite barn - i mange år fremover. I fleire netter no har eg sove ganske dårlig, men eg tar det igjen på ettermiddagen. Men eg føler eg sover ganske mykje. Eg er alltid utkvilt og klar. Det som er så bra er at eg faktisk får sove i fred. Mamma er ganske forståelsesfull når det gjelder meg og søvn. Men eg har tenkt litt, kor mykje søvn trenger man egentlig det første året? Ikkje meir enn normalt egentlig. Man får like mange timer med søvn, bare litt oppdelt, og sida eg bur heime den første tida så trenger ikkje eg å gjer så masse husarbeid. Men litt skal eg no gjer da. Einaste eg trenger å finne tid til er venner. Men dei bør no skjønne det at å ta vare på en unge, iallefall den første tida, er krevande og ikkje lett. Man blir fort sliten, orker lite. Man skal no komme inn i en rutine. Meeen, det er en stund til den tid kjem ennå. Først må no ungen komme ut. 

0 kommentarer: