torsdag 21. januar 2010

Da var det bare to veker igjen folkens!!!!!

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.

Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen. Da eg var med jordmor her på tirsdag, sa ho at haude faktisk hadde festet seg godt i bekkenet no, og no er det like før. Eg kjenner det når eg går også, det er ganske så tungt der nede. Kan bare kjenne korleis ho presser seg på. Har vel litt lyst å komme ut ho no. 

Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid. Av en eller anna grunn tenkte eg at eg kom til å få en sånn derre Conehead- baby. Men bare så lenge babyen får sin vanlige form etterpå så går det greit. Sjølv har eg en litt skeiv panne, fordi eg kom ikkje ut skikkelig da mamma skulle føde meg, så dei måtte bruke sånn sugekopp på panna mi. 

TIL MOR

La ikke termindatoen trollbinde deg! Den har dessverre trollbunde meg for lenge sida, men eg tror eg kjem til å føde for tidlig. 

Du har sikkert hørt uttrykket: "Pluss minus 14 dager." Det brukes ofte når det snakkes om når man kan forvente at fødselen starter. Pluss minus 14 dager i forhold til termindato vil si at det meste kan skje mellom uke 38-42. Det kan med andre ord være en hel måned igjen å vente! Får no jaggu ikkje håpe det er en heil måned igjen å vente. Spenningen kan bi for mye for meg! Eg håper som sagt at ho kjem før tida. Eg gleder meg til den lille prinsessa mi, og eg får sagt HEI til ho.

Hvis du kan klare det, sparer du mye verdifull energi på å ikke la termindatoen være den som skal fortelle deg når din fødsel vil starte. Du har antageligvis oppdaget at det er lite du har kontroll over i svangerskapet. Akkurat slik er det nå også. Det er ingen sammenhegn mellom hvor mye du venter og hvor nær termindato du føder. Å ikkje ha kontroll skremmer meg litt, eg er så vant med å kontrollere ting, planlegge ting i forveien, ha klare planer på kva som skal skje. Men dette bestemmer ikkje eg, det gjer jentungen. Får bare håpe ho følger planen til mammaen sin og ikkje ombestemmer seg i siste sekund. 

Bare to veker igjen til termin, tenk det. 
Men skal sei den siste veka har gått utrolig seint. Eg må finne på noke anna vetig å fylle tida mi med. 
Sånn går da altså dagene mine:
- våkner sånn i tolv tida. 
- ser på tv og spiser frokost. 
- ser meir på tv. 
- plutselig er det middag. 
- middagslur. 
- våkner en time etterpå og retter på leksa til systra mi. 
- sitter på data, før eg bestemmer meg for å spise litt til. 
- så speler vi litt wii. 
- legger oss i sengen ved midnattstider/ ett tida. Men får ikkje sove før i tre- fire tida. Og da er det masse dobesøk i tillegg. 

Eg har prøvd å forandre på soverutinen, men det går ikkje. uannsett kor tidlig eg legger meg  senga, sovner eg ikkje før i tre-fire tida, etter tre dobesøk etter at eg har lagt meg nedpå. 

Eg vil ha tilbake søvnen min!! Men den kan eg nok sjå lenge etter.   

Blogglisten

0 kommentarer: