tirsdag 5. januar 2010

Veke 36!!!!!

Ja, no er det altså bare fire veker og to dager igjen til termin, og eg gleder meg bare meir og meir for kvar dag som går. 

Igår var eg så heldig å sitte på med Linda og Tanita inn til Eid, der eg fekk en liten omvisning på fødeavdelinga. Også fekk eg snakke litt med ei av jordmødrene der. Det var ganske lærerikt for meg, satt der i en time og bare snakka med ho. Så eg er ikkje så veldig nervøs for selve fødselen, med mindre noke går galt da. Noke eg håper ikkje gjer. 
Men her er litt info om barnet no i veke 36... (steike tid tida går fort) 
 
OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammelt. Morkaken som lenge var tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt.

Fordøyelses- og tarmsystemet er fremdeles relativt umodent, og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget omtrent 15 prosent av fosterets vekt, og vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlaget. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.

TIL MOR

Nedtelling!

Den fantastiske reisen avslutter snart sin første etappe. Hvordan er det med dere? Oppleves det fortsatt som å seile under fjerne himmelstrøk, eller har dere blitt mer fortrolige med farvannet dere ferdes i? Kysten må nødvendigvis oppleves forskjellig siden dere er to (tre) mennesker, av motsatt kjønn og med forskjellig utgangspunkt.

Men hvorfor ikke sette av tid til å bli beriket med hverandres opplevelse? Det er ennå tid til det. Ved å sette ord på tanker og følelser får man samtidig bearbeidet dem. Det kan representere en trygghet for dere å vite at begge er opptatt av noen av de samme tingene. Samtidig kan det å få ta del i partnerens verden gi nye perspektiver på ens egen tilværelse. Et unikt utgangspunkt for å finne ut hvor dere står, og hvordan dere skal gå videre i denne viktige forberedelsesprosessen. Er det vanskelig å snakke om tingene, går det jo også an å skrive til hverandre, enten i brevform eller ved å legge igjen tankene på PC’en.

Kjenner du anfall av fordøyelsesbesvær og verking under ribbeinsbuen har du forklaringen her: Dette er tiden da livmoren er på sitt høyeste punkt, ofte helt oppunder brystspissen. Barnets og livmorens vekst presser brystkassen oppover og de nederste ribbeina trykkes utover. Trøst deg med at barnets hode når som helst kan gå ned i bekkenet ditt, og dette vil gi deg bedre pusteplass. Dessverre er det ofte slik at dette i stedet gir økt press på urinblæren, og du kan føle trang til å late vannet ofte, - plagsomt ofte, synes noen. Det kan vel være godt å tenke på at du snart vil få hele "mageregionen" for deg selv! Tror du meg hvis jeg sier at du vil savne sparkene?

0 kommentarer: